Kia Suomessa

Miska Tammelin, johtaja, Kia

Miska Tammelin, johtaja, Kia ja Mitsubishi

”Meillä on kyky uida vastavirtaan. Vaikka finanssikriisi on luonut epävarmuutta autoalalle jo kolme vuotta peräkkäin, me olemme silti uskaltaneet panostaa markkinointiin. Olemme koko ajan tienneet, mitä tavoittelemme ja tämä systemaattinen työ näkyy hyvinä tuloksina.”

Kia Motors Finlandin vuosi 2012 oli positiivinen, epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta. Kia saavutti kaikkien aikojen parhaan markkinaosuutensa Suomessa, 5,8 prosenttia, ja on nyt maamme seitsemänneksi myydyin automerkki. Samaan aikaan, kun Suomen koko automarkkina supistui 11,8 prosentilla, kasvatti Kia ensirekisteröintejään 3,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kian markkinaosuuden kehitys 2004-12

– Meillä on kyky uida vastavirtaan. Vaikka finanssikriisi on luonut epävarmuutta autoalalle jo kolme vuotta peräkkäin, me olemme silti uskaltaneet panostaa markkinointiin. Olemme koko ajan tienneet, mitä tavoittelemme ja tämä systemaattinen työ näkyy hyvinä tuloksina, toteaa Kia-maahantuonnin johtaja Miska Tammelin Delta Motor Groupista.

– Liikettä markkinoille tuovat toki myös uudet lanseeraukset, joita Kialla oli viime vuonna kaksi: paljon jo ennakkoon innostusta herättänyt Kia Optima ja täysin uudistunut Kia cee’d, Tammelin lisää.

– Myös jälleenmyyntiverkostomme laajeni Uudellamaalla Länsi-Auton aloittaessa Kian myynnin Vantaalla.

Kia on onnistunut kasvamaan kannattavasti, mistä Kia Motors Corporation palkitsi Kian Suomen-maahantuonnin kutsulla erityisen hyvin menestyneiden maahantuojien Zenith Clubiin. Vuosittain jaettavan tunnustuksen sai Euroopassa vain yksi Kia-maahantuoja Suomen lisäksi.

Asiakastyytyväisyys nousussa

– Erityisen iloisia olemme olleet siitä, että asiakastyytyväisyyden eteen tekemämme työ alkaa näkyä nyt myös tuloksina: Tuulilasin ”Merkkien Merkki” –vertailussa olemme nousseet tasaisesti ja 2012 Kia nousi viimein yli keskiarvon asiakastyytyväisyydellä mitattuna, Tammelin kertoo.

Sama trendi näkyy asiakasuskollisuudessa: Kian omistajat olivat kaikkein merkkiuskollisimpia autonomistajia jo toisena vuonna peräkkäin Direct Media 121:n tutkimuksessa 2012. Taloustutkimuksen toteuttamassa dealer-barometrissa puolestaan Kia nousi listan viimeisestä neljänneksestä huimasti top-kolmoseen yhdessä Mitsubishin kanssa.

– Delta Auto aloitti PlusPalvelu-konseptinsa 2010-11 ja Kian maahantuonti laajensi viime vuoden aikana asiakastyytyväisyysmittaukset kattamaan koko jälleenmyyntiverkoston. Systemaattinen työ asiakastyytyväisyyden eteen jatkuu koko verkoston osalta: keskitymme koulutukseen ja mittaamme palvelutilanteiden onnistumista konkreettisesti. Parasta Paikallista Palvelua -konseptin kaltaiset selkeät palvelulupaukset ja tavoitteet ovat olleet tehokkaita insentiivejä, ja mittauksen kautta olemme vielä kyenneet keskittymään erityisiin ongelmakohtiin, Tammelin kuvailee.

Entistä vahvempi brändi 2013

Maahantuonnin tiimi sai loppuvuodesta 2012 valmiiksi perusteellisen brändityön, jonka johtopäätöksiä nyt viedään käytännön toimenpiteiksi.

– Tutkimusten mukaan Kia on Suomen kuudenneksi tunnetuin automerkki, neljänneksitoista halutuin ja seitsemänneksi myydyin. Näiden lukujen välinen epäsuhta meidän on korjattava, Tammeliin esittää.

Työ alkaa brändin kirkastamisella: Kian pitkä takuu on ollut kärkiviestinä pitkään ja siitä on tullut ikään kuin annettu tekijä. Nyt keskitytään puhumaan auton ominaisuuksista. Nuorekas, luonteikas ja luotettava Kia-mallisto tulee olemaan näkyvästi esillä vuonna 2013 eri medioissa.

Brändityöllä uskotaan olevan vaikutusta myös yritysmyyntiin, johon Kia panostaa entistä enemmän. Maahantuontiorganisaatioon on muun muassa palkattu yritysmyynnin pitkän linjan spesialisti avaamaan deltalaisille leasing-yritysten tarpeita.

– Meidän tehtävämme on tehdä Kiasta vahva brändi, jonka jälleenmyyntiarvo vakuuttaa myös leasing-yritykset. Kurottavaa on, sillä Suomen seitsemänneksi myydyin merkki on tällä hetkellä vasta 14. yritysmyyntitilastoissa.

Tammelin uskoo vahvasti tuotteeseensa.

– Yksityiset kuluttajat ovat löytäneet Kian – alueellisesti markkinaosuutemme kipuaa eri puolilla maata 10, jopa 12 prosentin luokkaan. Merkkiuskollisuus kertoo siitä, että tuote on kunnossa. Tämä luo juuri oikeanlaista painetta ja kysyntää Kialle myös yritysmyynnin puolella, Tammelin summaa.