Delta haastaa yritysautomarkkinat

Delta Auto tavoittelee yhä suurempia prosenttiosuuksia yritysautojen tilauskannasta. Kattava merkki- ja mallivalikoima, hyvä palvelukonsepti ja kannattava liiketoiminta luovat siihen hyvät edellytykset.

– Me pärjäämme hyvin, kun vastassa on rationaalinen asiakas. Kun mennään tunnepuolelle, brändimielikuviin, meillä on vielä paljon tehtävää, linjaa Delta Auton yritysmyynnin johtaja Antti Foudila.

– Viime vuosina vähäpäästöiset premium-merkit ovat kasvattaneet voimakkaasti osuuttaan yritysautomarkkinasta. Niiden hinta suhteessa massamerkkeihin on kaventunut. Toisaalta työsuhdeauto nähdään Suomessa pitkälti statusasiana, joten luontaista kysyntää premium-luokan autoille on, hän kuvailee.

Toinen selkeä suuntaus Foudilan mielestä on pienempien automallien suosiminen.

– Esimerkiksi premium-autoista kelpaavat työsuhdeautoilijoille myös pienemmät mallit kuten BMW:n 1- sarja ja Audin A3.

Antti-Foudila-Yritysmyynti

”Sillä on suuri merkitys yrityksille, että voimme palvella heidän henkilökuntaansa ja huoltaa kalustoaan valtakunnallisesti.”, kertoo yritysmyyntijohtaja Antti Foudila.

Yritysautomarkkinoilla Delta on kattavin

Delta Auto on Suomen kolmanneksi suurin autojen vähittäiskaupan toimija ja maantieteelliseltä peitoltaan kattavin. Valtakunnallinen jälleenmyynti- ja huoltoverkosto ulottuu Helsingistä Rovaniemelle. Tämä on osoittautunut vahvuudeksi myös yritysautomarkkinoilla.

– Sillä on suuri merkitys yrityksille, että voimme palvella heidän henkilökuntaansa ja huoltaa kalustoaan valtakunnallisesti. Vaikka pääkonttori olisi pääkaupunkiseudulla, toimipisteitä tai asiakkaita on usein muualla Suomessa, Foudila toteaa.

Deltassa on jo parin vuoden ajan panostettu voimakkaasti ketjun palvelun kehittämiseen.

– Me muun muassa seuraamme asiakastyytyväisyyttä palvelupistekohtaisesti reaaliaikaisella mittaristolla. Se synnyttää tervettä kilpailua ketjun sisällä ja tulokset näkyvät parantuneena asiakastyytyväisyytenä.

Myös yritysasiakkaat arvostavat sitä, että Delta kykenee osoittamaan objektiivista dataa asiakaspalvelun laadusta.

– Tavoitteena on mahdollisimman hyvä asiakaskokemus. Olemme räätälöineet yritysasiakkaillemme oman, autokohtaisen palvelukortin. Siihen liittyy huollon PlusPalvelun lisäksi muita etuja, kuten lisävarustealennuksia, ilmainen sijaisauto vauriokorjauksen yhteydessä tai auton ulkopesu huollon yhteydessä, Foudila kuvailee.

Yrityskortti voidaan tarjota etuna koko organisaatiolle, ei ainoastaan työsuhdeautoilijoille.

Kia on järkivalinta

Kia on osoittanut yksityispuolella, että tuote on kunnossa ja brändissä on voimaa ja haluttavuutta. Mielikuvaa tukee käytettyjen autojen jäännösarvoriskiä mittaavan Autovista Oy:n listaus, jonka kärkeen Kia on noussut.

– Yritysten autovalinnoista päättävät punnitsevat yhä enemmän auton kokonaiskustannusta, ja tässä vertailussa Kia pärjää erityisen hyvin. Kiat ovat designistaan palkittuja, luotettavia, pitkän takuun alaisia autoja. Kolmen, neljän vuoden yrityskäytön jälkeen takuu on yhä voimassa. Kia on turvallinen valinta rahoitustavasta riippumatta, Foudila listaa.

Hän näkee Kian kohdalla tapahtuvan vastaavan ilmiön kuin aikanaan Skodalle: yksityissektori vetää, brändi kasvaa samalla ja imu siirtyy sitä myöten myös yrityskauppaan. Tällä hetkellä Kian markkinaosuus yrityspuolella on reilut kolme prosenttia, kun kokonaismarkkinaosuus on yli kuusi prosenttia.

– Tavoitteenamme on nostaa Kia kymmenen myydyimmän yritysauton joukkoon seuraavan kahden vuoden aikana. Kymmenen kärjessä tehdään käytännössä koko Suomen yritysautokauppa, Foudila toteaa.

Kian ykköstuote yritysmarkkinalla on Sportage. Paljon kehutulta Kia Optimalta odotetaan myös paljon. Kentällä toivotaan kovasti Optimasta farmari-mallia, sillä työsuhdeautoista niitä on 80 prosenttia.

– Itse odotan kunnon nousua Kian farmari-cee’diltä. Se on työsuhdeautona hyvin hinnoiteltu, takuu kunnossa, hieno auto. Se tulee olemaan meidän volyymituotteemme, Foudila uskoo.

Mitsubishi loistaa tekniikassa

Odotukset ovat korkealla myös uuden Mitsubishi Outlanderin suhteen. Syksyllä lanseerattava pistokehybridi on yritysautoksi enemmän kuin houkutteleva, muun muassa verokohtelultaan. Lisäksi Outlander PHEV on mukana valtion tukemassa sähköautoprojektissa, jonka puitteissa pyritään edistämään sähköautomarkkinan kehittymistä Suomessa. Käytännössä projektin kautta tuetaan latausinfran rakentamista sekä sähköautojen leasing-maksuja.

¬– Yritykset voivat hakea energiatukea leasingautoille kaikkiaan 36 kuukauden ajaksi, kun rekisteröivät ne tämän vuoden aikana. Tuki on 30 prosenttia leasingmaksun pääomaosuudesta, mikä Mitsubishi Outlanderin kohdalla tarkoittaa noin 9 800 euroa, Antti Foudila kertoo.

Ladattavien hybridien markkina Suomessa kasvaa nyt satojen prosenttien vuosivauhtia. Mitsubishin Outlander PHEV tuo markkinoille ensimmäistä kertaa ladattavan hybridin, jossa ei tarvitse tinkiä mistään.

– Neliveto, täysi tavaratila, riittävästi vääntöä, jotta voit vetää vaikka venetraileria ja mahdollisuus ajaa arkiajot yksinomaan sähköllä, Foudila luettelee.

Mitsubishin haasteena yritysmyynnissä on ollut perinteisten b- ja c-segmentin autojen puuttuminen valikoimasta. Sen sijaan Mitsubishi ASX solahtaa erittäin suosittuun citymaasturi-genreen ja on siksi myös työsuhdeautona potentiaalinen. Euroopan laajuisesti SUV:t kasvattavat koko ajan suosiotaan työsuhdeautoina: niiden osuus on jo yli 15 prosenttia.

Haastajan asemassa on hyvä olla

– Meillä on edustettavana viisi hyvää merkkiä, jotka kaikki kasvavat. Mazda tekee isoa comebackia uudella hienolla c-segmentin Mazda6:lla. Opelin muodikas citymaasturi Mokka on hitti. Lisäksi Opelilla on täysi mallisto pakettiautoja, mikä on meille Deltassa erityisen tärkeää. Ja Bemari on käytännössä halutuin yritysauto tällä hetkellä.

Foudila myöntää, että BMW:n jälleenmyynnin tulo Deltaan edesauttaa yrityskauppaa.

– Tietenkin, koska BMW:llä on luontaista kysyntää yritysautomarkkinoilla ja merkki on lähes jokaisen yrityksen valintalistalla. Kyse on vain siitä, kuka ne Bemarit myy, Foudila sanoo.

Foudila sanoo nauttivansa haastajan asemasta. Hän on saanut rakentaa yritysmyyntiin toiveorganisaationsa kokeneista alan toimijoista. Tuloksellista jalkatyötä on tehty koko kevät.

– Me haluamme näyttää, että olemme se dynaamisin, että asioita voi tehdä eri tavalla. Me menemme asiakkaan luokse, emmekä jää odottamaan, että meiltä tullaan liikkeestä sitä autoa hakemaan.

– Myös edustamamme merkit satsaavat voimakkaasti yritysmyyntiin, samoin Deltan oma maahantuontiorganisaatio. Saamme hyvää selustatukea, Foudila kiittelee.

Teksti: Terhi Rauhala, Kuvat: Kari Hautala / SKOY


 

Lue lisää: